Serunya Ritual Annanthanann di Batu Caves


Akhirnya sampai juga saya di Kuil Batu Caves yang kesohor ini. Setelah melewati jalan yang hampir macet, tiba juga saya disana dihantar Rina Zulyana, sang Engineer yang berkerja di Malaysia saudara dalam Komunitas Jolma Komering yang sudah bak adik saya sendiri. Saya diantar beliau dengan kereta (Baca: Mobil) pribadinya.


Rame boooo. Tentulah, rupanya hari ini tanggal 1 Januari 2017 ada ritual Ananthanann di Kuil Batu Caves. Itu kata seorang gadis India berbaju sari kepada saya. It's Anannanthanann, a ceremony to pray for God with food, begitu kira-kira katanya. Kalau tak tepat, maafkanlah.

Maka seronoklah jalan itu.  Maksud saya adalah tempat itu menjadi meriah, ramai tapi tetap khikmad.


Ibu-ibu dan perempuan muda serta anak-anak gadis dan anak kecil berhidung mancung mengenakan baju Sari hari ini. Tengah saya terkagum-kagum itu, ada rombongan para lelaki dengan tutup kepala khas berlari-lari kecil masuk dan keluar sebuah lorong kuil sambil membaca mantera-mantera.



Sementara, di pojok kanan, ada meja menyajikan hidangan yang sepintas saya lihat jenis kari dan nasi briani dimana para keluarga India di wilayah Malaysia yang menghadiri acara itu makan bersama. Aih, betapa beruntungnya saya menyaksikan upacara Ananthanann ini.


Seru juga terlihat khidmad dan memukau. Bye Batu Caves. Bagaimana Ananthanann ini terasa memeriahkan dan menghidmatkan wisata di Batu Caves, indah.

How to go to Batu Caves?
Ada banyak cara. Dengan teksi bisa, dengan KTM atau LRT bisa. Stasiun sentralnya adalah KL Sentral. Nah kalau mau menggunakan KTM atau LRT bisa dari KL Sentral. Lihat DISINI. Ini dia:
Batu Caves is one of the “must visit” for tourists visiting Kuala Lumpur. Fortunately, using KL Sentral as the base, going to Batu Caves is very easy and straight forward because the Port Klang to Batu Caves Line KTM Komuter Train Line connecting KL Sentral directly to Batu Caves.

How to take KTM Komuter Train from KL Sentral to Batu Caves

KTM Komuter Train Map from KL Sentral Station to Batu Caves Station
Taking KTM Komuter Train from KL Sentral Station to Batu Caves Station
Start your journey journey at KL Sentral by heading to the KTM Komuter Train ticket counter to purchase your train ticket. The ticket fare is only RM2.00 to go from KL Sentral to Batu Caves (one way) and head to the platform for Perlabuhan Klang (Port Klang) – Batu Caves line. Of course, catch the train heading to the Batu Caves direction (not Perlabuhan Klang direction).

Timetable for KTM Komuter Train from KL Sentral to Batu Caves

KTM Komuter Train Frequency:
Every 15 minutes (during peak hours)
Every 20-30 minutes (during off peak hours)
Journey Duration (Length) from KL Sentral to Batu Caves Station: 26 minutes
First Train Departure from KL Sentral: 6.54am
First Train Arrival at Batu Caves: 7.20am
Last Train Departure from KL Sentral: 11.24pm
Last Train Arrival at Batu Caves: 11.50pm
The complete timetable for KTM Komuter Train from KL Sentral to Batu Caves can be downloaded here.

Arrival at Batu Caves KTM Komuter Station

Batu Caves KTM Komuter Station is located on the left side of Batu Caves across the car park area. Upon arrival, just walk across the car park to get to the main entrance.
What a great Batu caves. See you next time Batu Caves, Salam.

Comments

Post a Comment

Tulisan hasil kontemplasi. Mohon maaf, komentarmu perlu saya cerna dulu untuk menghindari riweh dan tidak spam. Terimakasih.